Pandani Világa - Portfólió - Mesekönyv - Mondókák
TERMÉKEINKRŐL
A PanDani kalandjai olyan kivételes mesekönyvsorozat, melyben a kis főhős életre kelti a bennünk rejlő gyermeki világot, mindeközben fejleszt és tanít is. A sorozat minden meséjéhez fejlesztő feladatgyűjtemény, sok mozgással kísért mondóka és játék is tartozik, ezzel segíti a gyermek fejlődését, és a játékok révén hasznos időtöltést is garantál a gyerekeknek és a szülőknek egyaránt.
A mesékhez tartozó feladatgyűjteményt a társadalmi szerepünk adta, több mint 20 éves tapasztalattal rendelkező pedagógus szakemberekként állítottuk össze.
Ha már belekezdtünk, nem szeretnénk megállni, a kis pandánknak köszönhető úton tovább haladunk, és saját magunkat is fejlesztve, további mesék és játékok kerülnek folyamatosa a portfóliónkba.
MESEKÖNYVEK
A PanDani kalandjai olyan kivételes mesekönyvsorozat, melyben a kis főhős életre kelti a bennünk rejlő gyermeki világot, mindeközben fejleszt és tanít is. A sorozat minden meséjéhez fejlesztő feladatgyűjtemény, sok mozgással kísért mondóka és játék is tartozik, ezzel segíti a gyermek fejlődését, és a játékok révén hasznos időtöltést is garantál a gyerekeknek és a szülőknek egyaránt.
A mesékhez tartozó feladatgyűjteményt a társadalmi szerepünk adta, több mint 20 éves tapasztalattal rendelkező pedagógus szakemberekként állítottuk össze.
A PanDani mesekönyvsorozat célja
Alapvető probléma, hogy sok gyermeknél a különböző fejlődési területek valamelyikén, vagy akár több területen is elmaradás mutatkozik, a fejlődés nem a megfelelő ütemben halad. Ezért azt a célt tartottuk szem előtt, hogy a 1-6 éves korú gyermekek nagymozgásának, finommozgásainak, kommunikációjának és gondolkodási műveleteinek fejlődését célzottan, de játékos formában, a mesén keresztül, ahhoz kapcsolódva tudja támogatni a szülő, nagyszülő vagy pedagógus. A mesecsomagunk tehát megoldást és segítséget kínál, a nagymozgás, finommotorika, kommunikáció/beszéd és a gondolkodási műveletek fejlesztésére. Kiemelt terület még a szocializáció, melyre külön feladatokat nem állítottunk össze, azonban az összes többi feladat úgy készült, hogy mindegyik önmagában a gyermek szociális képességeit, érzelmi intelligenciát is fejlessze. Ezek azok a képességek amik személyiség alapját képezik, fejlődésükben történő fennakadás a személyiség harmonikus kialakulását akadályozza, ezen kívül hátrányos helyzetet teremt a személy számára az élet különböző területein.
Gyakran előfordul, hogy a megcélzott négy területből egyik - vagy akár több is - nem a gyermek életkorának megfelelő szintű fejlettséget mutat. Ennek oka az esetek egy részében csupán annyi, hogy a gyermek bizonyos jellegű feladatokat nem végez, nem kap lehetőséget (vagy egyszerűen csak nem megfelelően motivált) annak a gyakorlására. Az említett területeken történő elmaradások a későbbiekben tanulási nehézséget, beilleszkedési és magatartási zavarokat eredményezhetnek. A mindennapi rutin közepette nehéz észrevenni a fejlődés különböző területein bekövetkező elmaradást. (természetesen minél nagyobb az eltérés, annál könnyebb annak felismerése) Problémát okoz ebben az is, hogy a világhálón különböző (egyáltalán nem szakmai jellegű) fórumokon kér és kap tanácsot a szülő, ez sok esetben hátráltatja a megfelelő segítséghez való hozzájutást. A szülők gyakran tanácstalanok, hogyan is foglalkozzanak jól gyermekükkel. Rohanó, felgyorsult világunkban sajnos egyre kevesebb idő is jut a szülőknek a gyermekeikkel való közös játékra, a mesére, annak játékon keresztüli feldolgozására, a mondókázásra, pedig ezek mind elengedhetetlenek a gyermek kiegyensúlyozott fejlődése szempontjából. A piacon nagy a kínálat gyerekjáték, gyerekkönyvek tekintetében, azonban arra vonatkozóan nem kap segítséget a szülő, hogy ezekből melyek hasznosak, illetve, hogy hogyan kell ezekkel tevékenykedni. A PanDani mesecsomag foglalkoztató vagy fejlesztő füzete a felnőtteknek szól, részletesen leírva a különböző feladatok fontosságát és pontos használatát.
Kinek szól a PanDani?
A mesecsomagot szülőknek és kisgyermekekkel foglalkozó pedagógusoknak egyaránt ajánljuk, hiszen ez egy komplex ötlettár egy mese sokoldalú, élményalapú feldolgozásához.
A pedagógusok annyival magabiztosabban használják a könyvet, hogy nekik több ismertük van arról, melyik feladat hogyan fejleszti a megjelölt területet, azonban pont azért, mert területekre és korosztályokba bontva vannak a játékok, a szülőt is nagyban segítjük abban, hogy tudatosabb és kompetensebb legyen gyermeke fejlődésének támogatásában. A négy fejlődési területre meghatározott játékos feladatokkal abban segítjük a szülőt, hogy gyermeke fejlődése harmonikusabb és optimálisabb legyen, tesszük mindezt úgy, hogy közben az egész család számára minőségi közös időtöltést kínálunk a fejlesztő mesecsomaggal.
A PanDani mesecsomag abban segít a szülőknek, hogy a mese közös, játékosan történő feldolgozása közben mindig tudja, hogy melyik közös játékkal a gyermeke mely fejlődési területét támogatja, így szülői kompetenciája megerősödik. Ezen kívül a közös játék, közös időtöltés javítja a szülő - gyermek kapcsolatot. A játékos feladatok elvégzésénél az életkori sajátosságokat természetesen figyelembe kell vennünk, hiszen a gyermekek kisebb életkorban kevésbé terhelhetőek. A figyelem ilyenkor fejlődik, terhelhetősége, koncentráltsága a gyakorlások útján éri majd el iskolás korra a megfelelő mértékét.
Hogyan játszunk PanDanival?
A mesecsomag 1-6 éves kor között ajánlott, de nagyon fontos, hogy egy 1 éves és egy iskolaköteles gyerek nagyon mást tud. A foglalkoztató füzetben leírt feladatok ezen korosztályon belül (1-6) még bontva vannak általában 1-3 illetve 3-6 éves gyermekeknek ajánlott feladatokra.
A játékos fejlesztő feladatok tetszés szerint és körülményektől függően variálhatók. Lehet minden területről egy-két feladatot elvégezni, ha hosszabb időnk van a játékra, ezt hívhatjuk PanDani játékdélutánnak, amire érdemes kicsit előkészülni. Ha kevesebb az idő, lehet csak egy, két rövidebb feladattal foglalkozni. Vannak olyan játékok, amik utazás közben, autóban is játszhatók. Egy-egy alkalommal érdemes célt kitűzni, megbeszélni, mit fogunk játszani, meddig fogunk játszani, a beszédet már értő gyermekeknél nagyon fontos, hogy mindenben kereteket adjunk, s azokat tartsuk is meg. Ezzel a társadalomba való beilleszkedést is segítjük: mindennek megvan az ideje az életben is, a tanulásnak, étkezésnek, játéknak, stb., s ezektől a legtöbb esetben nem tudunk elérni, a keretek meghatározásával és biztosításával megkönnyítjük a társadalomba való beilleszkedést is, a szocializációt.
A nagymozgásos feladatokkal a mesében megjelenő szereplők mozgását, vagy a mesében megjelenő cselekvések, történések mozgásos kivitelezését reprodukáljuk. (ha tapsot hallasz, szállj ki a repülőből vagy mássz be a repülőbe /a repülő lehet doboz vagy kosár/, mackójárással egy cél elérése, stb.)
Finommozgásokat például egy virágos feladat is segíti többek között, ahol a három különböző virágot úgy alkotjuk meg, hogy meghatározott színű krepp papírt tép a gyermek, a darabokból gombócokat gyúr, a virág szirmait beragasztózza, majd a gombócokat a megfelelő virágra helyezi.
A beszéd indítására, fejlesztésére, szókincs bővítésre például kiválóan alkalmasak a meséhez íródott, mozgással kísért mondókák, melyek a beszéd és mozgás összekapcsolása révén a szavak bevésését és előhívását is segítik, mindamellett, hogy sok információt szolgáltatnak a gyermeknek az őt körülvevő világról.
Pandás mondóka (0-3 éves korig)
A gondolkodási műveletek fejlesztésére kiválóan alkalmas többek között a meséhez készült kártyajáték, mellyel legalább ötféle játékot ajánlunk a családnak.
A feladatokat, játékokat úgy készítettük el, hogy a gyermek azt a felnőttekkel együtt (szülők, nagyszülők, pedagógusok) tudja végezni, mivel rendkívül fontosnak tartjuk kicsit visszahozni a családok életébe a minőségi közös időtöltést, ami a felgyorsult világunk miatt sajnos kiszorult a mindennapokból. Azért is fontos a felnőtt jelenlét, hogy lássuk, figyelemmel kísérjük a gyermek fejlődését, így együtt tudunk vele örülni minden sikernek. (a feladatokat egyre ügyesebben oldja majd meg, a mondókák rögzülnek, a kártyajátékokban képes lesz nyerni, a feladatokra hagyott idő lerövidül, stb.) Illetve az is fontos tényező, hogy ha jelen vagyunk a játékban, észrevehetjük, ha a fejlődés nehézkes vagy nem megfelelő. (nem rögzülnek játékszabályok, nem tudja megjegyezni a mondókákat vagy az azokhoz tartozó mozdulatokat, nem érti a feladatot, nehezen kivitelez mozgásformákat, stb.)
A könyvcsomag azonban nem egy komplett diagnosztikai eszköz és nem is pótolja a szakemberek nyújtotta lehetőségeket, de mindenképpen segíti, kiegészíti azt. Éppen ezért nem lehet meghatározni a területeken kimeneti pontokat vagy elérendő állapotot ebben a korban, és ez nem is cél. A könyvcsomag akkor éri el a a célját, ha használják és szeretik és a mindennapi élet részévé tud válni.